2. Methodieken als handvat
Een aantal methodieken hielpen ons op weg: The Golden Circle van marketing expert Simon Sinek, de 12 archetypen van psycholoog en filosoof Carl Gustav Jung en een kernwoordensessie (ook handig voor de copy en SEO van je nieuwe website).
Golden Circle
In plaats van het denken vanuit het product dat je als bedrijf maakt en verkoopt, draait Simon Sinek de boel om. Met de ‘Golden Circle’ begin je in het centrum van de cirkel. Denken vanuit de kern dus. ‘De meeste bedrijven weten wel wát ze maken, maar zijn uit het oog verloren waaróm ze dit product maken’, zegt Simon. Ze zijn hun visie uit het oog verloren en daarmee ook wat hun product onderscheidend maakt. Zet Apple naast HP en dan wordt meteen duidelijk dat HP eenheidsworst verkoopt, terwijl Apple een ‘way of life’ verkoopt. Precies de reden waarom Applefans in rijen voor de winkel staan als er een nieuw product uit is. Zie je het al voor je met een HP-product? Überhaupt het feit dat Apple fans heeft zegt al genoeg.
Begin je in het centrum van Sineks cirkel, dan volgen de vragen ‘why’, ‘how’ en ‘what’ elkaar op. Begin dus met je visie en eindig met je product. Niet andersom.
12 archetypen van Jung
Stel dat je bedrijf een persoon was, hoe zou zijn karakter dan zijn? Maak een persona van je bedrijf en kies welk type, of waarschijnlijk typen, personen het bedrijf dan zou zijn. Carl Jung ontwikkelde 12 archetypen die voor iedereen herkenbaar zijn. Om mijn collega’s toch een handje te helpen, zette ik bij elk archetype een bekend bedrijf en legde uit waarom een bedrijf voor een bepaald archetype stond. Zorg in elk geval dat je ze alle 12 goed aan je deelnemers kan uitleggen. Komen er meerdere archetypes uit de bus? Geen probleem, zolang er maar overlap te ontdekken is.
Van kernwoorden naar kernwaarden
Een laatste handvat bood het ons om simpelweg kernwoorden te verzamelen. Het uitgenodigde panel deed dit in de workshop door middel van post-its. Zorg dat je deelnemers in korte tijd zo veel mogelijk aan het bedrijf gerelateerde trefwoorden opschrijven en bespreek de uitkomsten. Een fantastische manier bovendien, om van je werkgevers zowel lof als kritische geluiden over je bedrijf te horen. Door tot slot de kernwoorden in groepjes in te delen, schep je weer orde. Dan gaan er als het goed is een paar kernwoorden uit springen. Voor Red Data waren dat: vakbekwaam, dapper, nuchter, transparant en inlevend.