Red Data ging het nieuwe jaar in met een splinternieuwe visuele identiteit. Daarmee zijn vervolgens alle nieuwe uitingen zoals websites, beursmaterialen, presentaties etc. aangepakt. Een duurzame huisstijl bereik je met een goed doordacht positioneringstraject. Zo pakten wij het aan:

1. Betrek je medewerkers

Je kan een ontwerper achter de tekentafel zetten en dan komt er vast een mooi logo uit. Maar onmisbaar voor een visuele identiteit van een bedrijf is het draagvlak onder de medewerkers. Bekend feit is, dat een medewerker die zich verbonden voelt met het bedrijf, harder werkt dan een medewerker bij wie dat gevoel ontbreekt. Zowel visie als algehele uitstraling van een bedrijf spelen daarin een rol. Dus betrek je medewerkers bij de ontwikkeling van de nieuwe huisstijl.

Vaak is een bedrijf te groot om iedereen om zijn mening te vragen en te veel meningen zijn niet goed voor de kwaliteit. Je kan namelijk nooit iedereen tevreden stellen. Deel mensen dus in groepjes in en wees kritisch wie je bij het proces betrekt. In een positioneringssessie werden medewerkers van Red Data uit verscheidene specialismen uitgenodigd. Directieleden, medewerkers van consultancy, development, design en communicatie. Onze marketingstagiaire bood een frisse blik van buitenaf. Onderzoeken hoe klanten je bedrijf zien kan ook interessant perspectief bieden: straal jij wel uit wat je denkt dat je uitstraalt?

2. Methodieken als handvat

Een aantal methodieken hielpen ons op weg: The Golden Circle van marketing expert Simon Sinek, de 12 archetypen van psycholoog en filosoof Carl Gustav Jung en een kernwoordensessie (ook handig voor de copy en SEO van je nieuwe website).

 

Golden Circle

In plaats van het denken vanuit het product dat je als bedrijf maakt en verkoopt, draait Simon Sinek de boel om. Met de ‘Golden Circle’ begin je in het centrum van de cirkel. Denken vanuit de kern dus. ‘De meeste bedrijven weten wel wát ze maken, maar zijn uit het oog verloren waaróm ze dit product maken’, zegt Simon. Ze zijn hun visie uit het oog verloren en daarmee ook wat hun product onderscheidend maakt. Zet Apple naast HP en dan wordt meteen duidelijk dat HP eenheidsworst verkoopt, terwijl Apple een ‘way of life’ verkoopt. Precies de reden waarom Applefans in rijen voor de winkel staan als er een nieuw product uit is. Zie je het al voor je met een HP-product? Überhaupt het feit dat Apple fans heeft zegt al genoeg.

 

 

Begin je in het centrum van Sineks cirkel, dan volgen de vragen ‘why’, ‘how’ en ‘what’ elkaar op. Begin dus met je visie en eindig met je product. Niet andersom.

 

12 archetypen van Jung

Stel dat je bedrijf een persoon was, hoe zou zijn karakter dan zijn? Maak een persona van je bedrijf en kies welk type, of waarschijnlijk typen, personen het bedrijf dan zou zijn. Carl Jung ontwikkelde 12 archetypen die voor iedereen herkenbaar zijn. Om mijn collega’s toch een handje te helpen, zette ik bij elk archetype een bekend bedrijf en legde uit waarom een bedrijf voor een bepaald archetype stond. Zorg in elk geval dat je ze alle 12 goed aan je deelnemers kan uitleggen. Komen er meerdere archetypes uit de bus? Geen probleem, zolang er maar overlap te ontdekken is.

12 archetypes met 12 bedrijven

 

Van kernwoorden naar kernwaarden

Een laatste handvat bood het ons om simpelweg kernwoorden te verzamelen. Het uitgenodigde panel deed dit in de workshop door middel van post-its. Zorg dat je deelnemers in korte tijd zo veel mogelijk aan het bedrijf gerelateerde trefwoorden opschrijven en bespreek de uitkomsten. Een fantastische manier bovendien, om van je werkgevers zowel lof als kritische geluiden over je bedrijf te horen. Door tot slot de kernwoorden in groepjes in te delen, schep je weer orde. Dan gaan er als het goed is een paar kernwoorden uit springen. Voor Red Data waren dat: vakbekwaam, dapper, nuchter, transparant en inlevend.

 

Coverfoto post-it

Kernwaarden Red Data

 

 

3. Duurzaamheid boven trend

Natuurlijk, elk bedrijf wil een moderne huisstijl. Focus alleen niet te veel op trends, want het belangrijkst van een huisstijl is de duurzaamheid. Des te meer kans dat je er over tien jaar nog steeds gelukkig mee bent. En precies daar ligt de uitdaging. Een gedegen onderzoek zoals hierboven beschreven en een doordacht concept zijn daar de basis voor. Zorg dat jij je klanten goed kan uitleggen wat het verhaal achter je logo is. In ons bedrijf bleken er over ons oude logo veel verschillende verhalen te circuleren. Niemand wist precies wat het beeldmerk voorstelde en wat het verhaal erachter was. Daar ga je al: geen goede binnenkomer bij klanten en geen werknemer die zich er verbonden mee voelt.

Voorbeelden van Red Data uitingen

4. Visuele identiteit

Alleen een logo maakt nog geen visuele identiteit. Een visuele identiteit is een een herkenbare vormtaal die het logo ondersteunt. Kies bijvoorbeeld een vorm uit het logo die je als herhalend of vergroot visueel element kunt gebruiken. Denk ook na over een logisch kleurpalet en zorg dat de huisstijl flexibel in te zetten is. Richtlijnen over het gebruik van onze huisstijl staan beschreven in een compact brand book. Een tip voor zo’n huisstijlhandboek: hou het simpel. Schrijf niet te veel regels en uitzonderingen, want dan kan niemand het meer volgen. Grote kans dat de huisstijl dan verkeerd gebruikt wordt.

Red Data logo en sub-labels

Ons verhaal?

Red Data streeft altijd naar zo veel mogelijk overlap bij de behoeften van de klant. Het lichtblauwe gedeelte in het logo symboliseert de klant en het paarse (/oranje /roze /groene) kleurvlak de (technische) oplossing van Red Data. Waar die vlakken elkaar overlappen, daar zit ‘de uitkomst’, of het product. We komen letterlijk tot elkaar. De transparantie in de logo’s staat voor onze open blik en nuchtere mentaliteit.

Het blauwe gedeelte is in de logoset de constante. De andere kleur verschilt per sublabel.

Deel via: Facebook logo Linkedin logo