In Minecraft bouwen aan de stad van de toekomst
Green Innovation Hub is een open innovatie broedplaats die samenwerking tussen publiek-private partijen bevordert binnen de gemeente Almere en de provincie Flevoland. De marktintroductie van digitaal-gedreven innovaties worden door Green Innovation Hub gestimuleerd en gefaciliteerd.
De uitdaging
Als tweede stad wereldwijd schreef Almere een challenge waarmee deelnemers hun beste ideeën kwijt kunnen om de toekomstige wijk Pampus vorm te geven. Onze uitdaging was, om dit in eerste instantie mogelijk te maken voor een groep van 200 studenten van de Windesheim Hogeschool Flevoland. In een 3-daagse hackaton gingen zij aan de slag. Red Data zorgde voor een vloeiend aanmeldproces en het downloadbaar maken van lesmaterialen en de game. Iamprogrez verzorgde i.s.m. Team Benchmark een gecustomizede Minecraft Education wereld van Microsoft.
De challenge uitgelegd in beeld
Tweede wereldwijd
Green Innovation Hub volgde het succesvolle voorbeeld van Londen’s Redesign the City project, waarin burgers hun stad konden vormgeven. De komende anderhalf jaar biedt Almere honderden jongeren tussen de 8 en 21 jaar deze unieke kans om mee te denken over grote maatschappelijke vraagstukken. Basisschoolleerlingen en studenten bouwen op hun eigen niveau aan de wijk Pampus in Minecraft Education. Green Innovation Hub is hiermee de eerste die burgers betrekt bij het ontwikkelen van nieuwe Almeerse gebieden in Minecraft.
Duurzaam, energiezuinig en inclusief
Leerlingen tot 21 jaar worden uitgedaagd om met oplossingen te komen voor vraagstukken op het gebied van duurzaam, energiezuinig en inclusief bouwen. Green Innovation Hub richt zich op 5 hoofdthema’s, waarbinnen de challenges vallen: bouw, voedsel, mobiliteit, energie en inclusie. Deelnemers kunnen zich in hun uitwerking door één of meerdere thema’s laten inspireren.
Gamified bouwen aan de toekomst
Het toekomstige Almere Pampus wordt in de komende 20 jaar gebouwd in het zuidwesten van Almere, met meer dan 30.000 woningen en 16.000 arbeidsplaatsen. In theorie zou een leerling die nu in Minecraft bouwt aan de wijk, later zelf in de door diegene ontworpen wijk kunnen gaan wonen. Fantastisch dus, dat deze generatie meedenkt over zijn leefomgeving.
Van concept naar praktijk
De leerlingen kunnen alleen of in teams werken. Wordt de challenge opgenomen in het lesprogramma, dan kan een docent de bijbehorende lesbrief downloaden. Studenten verdienen een digitaal certificaat (ontwikkeld door Iamprogrez) en kunnen hun toekomstige visie op Pampus uploaden op de website van de Green Innovation Hub. Een vakjury kiest de winnaar. De winnende uitkomsten van de challenge zullen door Green Innovation Hub ingezet worden om start-ups en scale-ups uit te dagen om daadwerkelijk in de praktijk te brengen.