Goed design. Dat is als iets heel mooi is.
Toch?
Gedeeltelijk waar…

Nog steeds te vaak wordt er bij ‘ontwerp’ uitsluitend gedacht aan esthetiek.

Als het gaat over het vakgebied UX Design (User Experience Design), alleen over schermen (User Interface Design). Dus over het ontwerpen van mooie schermen. Terwijl UI slechts een onderdeel is van UX. Ook bestaat soms nog de gedachte dat de technische werking het belangrijkst is. Design komt pas daarna. Tijd om dat misverstand de wereld uit te helpen en wat meer te vertellen over onze strategie & design dienstverlening.

 

Gebruikerservaring

Kleuren, knoppen, filters, iconen en dergelijke zijn slechts een onderdeel van de gehele ervaring van de gebruiker met het product. Ook over de structuur, de content, en de interactieflow tussen de schermen waaruit het product bestaat, moet grondig worden nagedacht.

De ontwikkeling van een digitaal product verschilt in wezen niet veel van het ontwerpen van tastbare producten. Naast het feit dat de behoefte van een klant aan een bepaald product (‘We zijn op zoek naar iets waarmee we onze klanten snel en duurzaam van A naar B kunnen vervoeren’) wordt onderzocht, wat reeds bestaande manieren zijn en wat daarbij de voordelen en de pijnpunten in het gebruik zijn. Zodra je een lijst van ‘requirements’ hebt samengesteld, kan het ontwerpen van een prototype beginnen en kan dit vervolgens getest worden. Zit het voertuig prettig en ergonomisch, is het voertuig niet te zwaar, is het zuinig qua energieverbruik, kan het alle weersomstandigheden weerstaan? Pas later komt de esthetiek eraan te pas: gaan we ronde of hoekige vormen gebruiken, een ‘slank’ frame of juist robuust? En in welke kleuren gaan we het voertuig leveren?

‘Design is not just what it looks like and feels like. Design is how it works’.

Steve Jobs

Twisten over smaak

Of iets mooi is, is dus slechts een onderdeel van een ontwerp. Maar geen onbelangrijk onderdeel. Onderzoek toont aan, dat wanneer een (digitaal) product visueel aantrekkelijk is, het als ‘prettiger’ en betrouwbaarder wordt ervaren. Testpersonen zijn eerder geneigd technische mankementen door de vingers te zien, wanneer ze het product visueel aantrekkelijk vinden.

Maar hoe meet je nu of iets esthetisch verantwoord is, want ‘mooi’ is toch subjectief? De Nielsen Norman Group (autoriteit op het gebied van UX research) ontwikkelde hiervoor een test. Hierin wordt onder andere onderzocht of testpersonen het product als betrouwbaar beschouwen en wat ze zich na het zien van een ontwerp na 5 seconden nog kunnen herinneren. Of een product visueel goed scoort is dus wel degelijk te meten.

In het gebruik van een digitale toepassing, zijn content, details en afwerking, bijvoorbeeld in de vorm van micro-animaties, heel belangrijk. Het geheel van al die details vormt een holistische en prettige gebruikerservaring. Zo praten de ontwerpers van Mazda zelfs over een ‘harmonieuze gebruikerservaring’ en over ‘de ziel van het product’. Mazda-ontwerpers houden zich bij het ontwerp van het interieur van de auto’s letterlijk bezig met alle zintuigen van de autorijder. Van de klikjes en tikjes van draaiknoppen tot aan de geur en het gevoel van het leer.

Wij gooien geen ‘design-sausje’ over het product, maar ontwerpen met de gebruiker voorop, waarbij we doordringen tot de kern.

 

Slogan voor UX/UI blog

Design als onmisbaar ingrediënt

Zou je een Mazda klant van tevoren vragen of er ook tijd gereserveerd zou moeten worden om de geluiden van de dashboardknoppen te ontwerpen, dan zou hij dat waarschijnlijk zwaar overdreven vinden. Maar het ontwerp, met daarin al die vaak impliciete details, bezorgen de chauffeur die geweldige rijervaring. Vormgeving is dus slechts een onderdeel van het totale design, maar wel een onmisbaar onderdeel. Bij applicatieontwikkeling is het zaak dat de ontwerper blijft vragen en onderzoeken, om zo het product steeds verder te optimaliseren. Een digitaal product is immers nooit af. Ook bij Red Data gooien wij geen ‘design-sausje’ over het product, maar ontwerpen we altijd met de gebruiker voorop, waarbij we doordringen tot de kern.

Deel via: Facebook logo Linkedin logo