Als het gaat over het vakgebied UX Design (User Experience Design), alleen over schermen (User Interface Design). Dus over het ontwerpen van mooie schermen. Terwijl UI slechts een onderdeel is van UX. Ook bestaat soms nog de gedachte dat de technische werking het belangrijkst is. Design komt pas daarna. Tijd om dat misverstand de wereld uit te helpen en wat meer te vertellen over onze strategie & design dienstverlening.
Gebruikerservaring
Kleuren, knoppen, filters, iconen en dergelijke zijn slechts een onderdeel van de gehele ervaring van de gebruiker met het product. Ook over de structuur, de content, en de interactieflow tussen de schermen waaruit het product bestaat, moet grondig worden nagedacht.
De ontwikkeling van een digitaal product verschilt in wezen niet veel van het ontwerpen van tastbare producten. Naast het feit dat de behoefte van een klant aan een bepaald product (‘We zijn op zoek naar iets waarmee we onze klanten snel en duurzaam van A naar B kunnen vervoeren’) wordt onderzocht, wat reeds bestaande manieren zijn en wat daarbij de voordelen en de pijnpunten in het gebruik zijn. Zodra je een lijst van ‘requirements’ hebt samengesteld, kan het ontwerpen van een prototype beginnen en kan dit vervolgens getest worden. Zit het voertuig prettig en ergonomisch, is het voertuig niet te zwaar, is het zuinig qua energieverbruik, kan het alle weersomstandigheden weerstaan? Pas later komt de esthetiek eraan te pas: gaan we ronde of hoekige vormen gebruiken, een ‘slank’ frame of juist robuust? En in welke kleuren gaan we het voertuig leveren?